Inżynieria dusz? Rzeczywiście, Piotr Naliwajko ma w sobie coś z tej dwuznacznej sylwetki kreatora-odnowiciela. Świadczy o tym dyptyk Uliczka w Barcelonie oraz Kuchnia, który na pierwszy rzut oka jawi się jako wysmakowana, dwuarkadowa gra malarska z Rozpłatanym wołem Rembrandta van Rijna. Obraz Naliwajki skrywa jednak zagadkę mroczniejszą, wielopiętrową. U wejścia do kuchni czy raczej u światła barcelońskiej uliczki odpoczywa pies, a rzut perspektywiczny zaprojektowany został przez artystę do tego stopnia przewrotnie, aby sierść zwierzęcia stopiła się całkowicie z maścią krowy. W drugiej części dyptyku odbite wzdłuż osi wertykalnej zostają zarówno pies, jak i krowa. Naliwajko jest bowiem maksymalistą: dekonstruuje zaabsorbowane przez kulturę malarską techniki, style i konwencje tak, jakby usiłował dokonać ostatecznego rozpadu historii sztuki. Sztuki pojmowanej ewolucyjnie – zgodnie z porządkiem następujących po sobie przełomów estetycznych. Autokolaps najważniejszych motywów malarstwa europejskiego zawarty został w obrazach takich, jak Kubizm jest wesoły albo Dwa ptaszki [Prometeusz] (wystarczy sięgnąć pamięcią do Rubensowskiego płótna). Naliwajko uprawia metasztukę, jest jednym z metaartystów, zwłaszcza w chwilach, w których zapytuje o mimesis, o czystą możliwość odzwierciedlania, a także skalę upłynnienia granic bytowych tego, co zostało odzwierciedlone (Nekrofagi). Artysta uwięziony w kulturowym panoptikum, usiłuje go rozerwać rękami, które przedwcześnie zostały okaleczone i zabandażowane. Jest w tej dantejskiej szamotaninie jakiś porażający sens. Głęboko indywidualny, międzyludzki i nadludzki zarazem.
Redakcja
Uliczka w Barcelonie 286/218 cm, olej, płótno, 2005r. © Piotr Naliwajko |
Kuchnia 286/218 cm, olej, płótno, 2005r. © Piotr Naliwajko |
Blisko najbliżej 240/360 cm, olej, płótno, 2008r. © Piotr Naliwajko |
Chrystus i jawnogrzesznica 130/95 cm, olej, płótno, 2013r. © Piotr Naliwajko |
Des Knabe wunder Horn 200x150cm olej, płótno, 2013r. © Piotr Naliwajko |
Dwa ptaszki (Prometeusz) 190x200 cm olej, płótno, 2013r. © Piotr Naliwajko |
Dwie drogi 85x80 cm olej, płótno, 2005r. © Piotr Naliwajko |
Kubizm jest wesoły 150x200 cm olej, płótno, 2000r. © Piotr Naliwajko |
Lady Makbet 190x130 cm olej, płótno, 2012r. © Piotr Naliwajko |
Nekrofagi 190x200 cm olej, płótno, 2012r. © Piotr Naliwajko |
Odcinek 95x160 cm olej, płótno, 2010r. © Piotr Naliwajko |
Ojcowie i Syn 150x250 cm olej, płótno, 2009r. © Piotr Naliwajko |
Operacja 160x130 cm olej, płótno, 2006r. © Piotr Naliwajko |
Pierwszy i ostatni 190x130 cm olej, płótno, 2012r. © Piotr Naliwajko |
Pigmalioni 110x140 cm olej, płótno, 2011r. © Piotr Naliwajko |
Podróż 218x280 cm olej, płótno, 2009r. © Piotr Naliwajko |
Powódź 186x218 cm olej, płótno, 1997r. © Piotr Naliwajko |
Przybycie Jezusa Chrystusa do Chorzowa 290x300 cm olej, plandeka, 1987r. © Piotr Naliwajko |
Sąd Ostateczny 280x300 cm olej, plandeka, 1986r. © Piotr Naliwajko |
Solo dla hero 130x90 cm olej, 2010r. © Piotr Naliwajko |
Piotr Naliwajko - urodzony w 1960r. Studia ASP Kraków, Wydział Grafiki w Katowicach, 1979-84r.
W latach 1983-1989 wspólnie z Tercetem Nadętym, czyli Grupą Trzech (Naliwajko, Szpyt, Żegalski ) a po roku 1989 już indywidualnie, artysta zorganizował ponad sto wystaw w Polsce, Niemczech, Holandii, USA, Francji. Wielokrotnie brał udział w wystawach zbiorowych m.in. w Polsce, Niemczech, Holandii, USA, Francji, na Węgrzech, w ZSRR, Belgii, Szwajcarii, Hiszpanii, we Włoszech i na Słowacji. Na International Artexpo New York 2000 i 2001 oraz na International Artexpo California 2000 wystawił duże indywidualne prezentacje swoich obrazów.
Ważniejsze publikacje opisujące twórczość P. Naliwajki: „Światło jest najważniejsze: Piotr Naliwajko i jego obrazy” Jacek Kurek, „Zamalowanie - rozmowy z Piotrem Naliwajką” Monika Josińska. Jubileuszowy katalog „50/50 Piotr Naliwajko”, Płocka Galeria Sztuki, Płock 2010, „Art & Business”, „Sztuka” (kilkukrotnie); „Fine Art” (wielokrotnie), „Art Expressions Magazine” (wielokrotnie), „The Art Monthly”, „Arteon”, „Gazeta Antykwaryczna”, Feuerländer- Regions of Vulcan : Malerei um Kohle und Stahl” (Aschendorff Verlag Münster, 2010) „Unter die Menschen gefallen” (Cludius Verlag Monachium) A. Krauss, „Malarstwo młodych 1980-1990” J. M. Daszkiewicz, „Słownik malarzy polskich” (Arkady), „Civitas Mentis” t.2 (Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego), „Malarze polscy XIX i XX wieku” (Gazeta Antykwaryczna) oraz liczne artykuły w prasie polskiej, niemieckiej, holenderskiej, amerykańskiej i hiszpańskiej.
O obrazach malarza obszerniej pisali m.in:
Andrzej Matynia, Monika Małkowska, Jerzy Madeyski, Jarosław Świerszcz, Krzysztof Cichoń, Irma Kozina, Jacek Kurek, Lechosław Lameński, Anna Kuligowska-Korzeniewska, Henk Abbink, Victor Forbes, Andreas Hildmann, Annette Krauss, Friedrich Kraft, Działalność artysty (malarstwo, akcje uliczne, nietypowe formy prezentacji obrazów itp) stała się tematem kilku prac magisterskich oraz jednej doktorskiej.
Twórczość dokumentują między innymi filmy telewizyjne: „Tercet Nadęty” W. Dobrzyński 1989, „Christus Fahrt Autobus” z cyklu: Kunst und Botschaft RTL Niemcy 1991, „Bracia” J. Wolska, H. Jantos TVP 1999,” Impresje” M. Olczyk TVP 2005, „Sztuka Ekranowana- Piotr Naliwajko” P. Fik TVP Kultura 2009.
W roku 2006 Piotr Naliwajko namalował kurtynę pt: „Zdumiewająco nieprzemysłowy duch”. (4,6 x 8,2m.) do Teatru Powszechnego w Łodzi oraz w 2008 wielkoformatowy obraz „Blisko, najbliżej...” przeznaczony dla nowego Chorzowskiego Centrum Kultury.
Współpracuje z Glass Garage Fine Art. Gallery w Hollywood.